Ga fietsen!

“Stel dat niet de fiets maar de auto de macht zou hebben in de stad? Hoe zou het straatbeeld er dan uitzien? Al dat blik, dat ook nog de meeste tijd stilstaat en niet gebruikt wordt.”
2 reacties
vr 20 nov
Geschreven door: Jaap Huisman

Tijdens de slotbijeenkomst van het Jaar van de Ruimte op 15 december in Amersfoort presenteren vijftien praktijkhouders zich. Ze vertegenwoordigen nieuwe gebiedspraktijken, nieuwe beroepspraktijken, nieuwe kennispraktijken. Rondom hen worden op 15 december workshops gehouden met een eindresultaat dat ten slotte op het centrale podium wordt gepresenteerd. Enkele van de praktijkhouders stellen we hierbij voor, van sommigen zijn eerder interviews op de site gepubliceerd. Deze aflevering: Janine Hogendoorn.

“Stel dat niet de fiets maar de auto de macht zou hebben in de stad? Hoe zou het straatbeeld er dan uitzien? Al dat blik, dat ook nog de meeste tijd stilstaat en niet gebruikt wordt.”

Ring-Ring

Zie daar de kern van het hartstochtelijke pleidooi van Janine Hogendoorn om over te schakelen van de auto naar de fiets. Dat doet ze met haar app Ring-Ring waarmee winkeliers, werkgevers en wijken van data voorzien worden, zodat ze de voordelen gaaninzien van het fietsgebruik. “Ik ben geinteresseerd in de authenticiteit van de steden, straten met kleine winkeltjes waarvoor je wil om fietsen. Op IJburg gaat deze ontwikkeling moeizaam, omdat de huurprijzen veel te hoog zijn. Die winkels hebben traffic nodig zodat je er langs gaat fietsen. Zo ontstaat sociale interactie en kun je de omgeving ook nog eens vergroenen. Dat is de opzet van de app.”

Hogendoorn is behalve een pleitbezorger van de fiets, ook een verwoed verzamelaar van data. Die maken inzichtelijk wat de voordelen zijn van het fietsverkeer. Enkele van die data zijn dat de auto verreweg het meest gebruikt wordt voor ritten onder de 7,5 kilometer. Dat de werknemers niet bereid zijn 19 cent per kilometer te betalen voor het woon-werkverkeer als het gaat om de fiets. Die wordt dus nog steeds achter gesteld bij de auto.

Intens gelukkig

Hoe kwam Hogendoorn bij haar queeste? “Ik werd in 2005 moeder, ging op IJburg wonen en werkte toen nog als toezichthouder bij de AFM, die gevestigd is bij de Weteringschans. Elke dag 30 minuten heen en weer fietsen, iedereen verklaarde me voor gek. Maar ik vond het geweldig, die rit door het Diemerpark dat ik telkens van kleur zag veranderen, over de Nesciobrug heen. Voelde me intens gelukkig. Bij die fietstochten kwam het idee op: wat doen we eigenlijk met de fiets? Welke potentie heeft deze verkeersvorm? Hij levert een bijdrage aan de luchtkwaliteit, aan onze gezondheid en verlicht de druk op de publieke ruimte. Zo begon ik data te verzamelen en richtte het online platform Ring-RIng op. Mijn conclusie is dat je er zoveel interessants mee kan doen.”

Hogendoorn deed mee aan de innovatie-estafette, beklom diverse podia, deed mee aan de wedstrijden en is inmiddels toezichthouder af. Met TNO, de gemeente Zaanstad, de stadsregio Amsterdam en het Havenbedrijf werkte ze aan fietscoalitieprogramma, dat als doel heeft 1000 automobilisten te verleiden de auto te laten staan.”Onvoorstelbaar is het welke prachtige fietspaden rondom Sloterdijk liggen, alleen worden ze onvoldoende gebruikt. Ik snap ook wel dat dat desolate gebied als sociaal onveilig wordt beschouwd, maar dat kan veranderen door het fietsgebruik te intensiveren.”

Schoner en gezonder

Gedragsbeinvloeding, daar gaat het Hogendoorn om. Hoe buit je de bestaande voordelen van het fietsgebruik verder uit? Het doel moet in haar ogen zijn dat Nederland er in tien jaar schoner en gezonder op wordt. Alles goed en wel, maar er wordt toch ook geklaagd over de fietsdruk in de binnenstad, waar het filerijden langzamerhand gemeengoed is geworden en het bijna onmogelijk is om een parkeerplek te vinden? Hogendoorn snapt ook niet dat de parkeervoorzieningen altijd vol zijn. “Het lijkt wel of het roulatiesysteem niet werkt. Dat is een weeffout. Waarom gebruiken we niet een camera die overziet of en wanneer er fietsen uitgaan?’ Een andere oplossing zou kunnen zijn dat we niet langer hechten aan bezit. Waarom delen we de fiets niet, zoals we dat ook doen bij Car-to-go?”

De missie van Hogendoorn is zonneklaar: Er kan nog veel meer uit de fiets gehaald worden dan nu het geval is.

Tekst Jaap Huisman

Regelmatig updates ontvangen? Abonneer je op onze nieuwsbrief

2 Reacties

  • 2015-12-15 09:12:14
    Ankie van Dijk
    Wandelnet - coördinator belangenbehartiging

    Wat een mooi pleidooi, Janine! Ik kom dadelijk naar de slotmanifestatie en hoop daar je verhaal ook 'live' te horen.

    Graag voeg ik daar vanuit Wandelnet aan toe dat je het perspectief ook iets kunt verbreden tot de zogenaamde 'active modes'. De actieve vormen van verplaatsing, waar zowel fietsen als ook wandelen onder valt.

    Onlangs verscheen er een Masterplan Gehen in Oostenrijk. Daarin wordt gesproken over een 'Mobilitätswende'. Die overigens ook in verband wordt gebracht met de 'Energiewende', een hoogst actueel thema met de Klimaattop net achter de rug.

    Je kunt het Masterplan Gehen via mijn blog terugvinden.

  • 2015-12-12 17:12:35
    Niels

    Een mooi verkoopargument mist ze. Als je van IJburg naar het Muiderslot fietst dan fiets je door kuddes schapen heen; en er echt doorheen. Schapen staan of liggen daar op het fietspad, blaten soms of kijken je schaapachtig aan. Samen met het water van het Markermeer is dit een prachtige ervaring, die je als automobilist niet hebt. En dit is infietsbereik van Amsterdam.

Geschreven door: Jaap Huisman
vr 20 nov

Meer inspiratie